X
تبلیغات
پایش محیط زیست - تصویب نامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ مصوب 16/12/1390

توضیح :  برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران  در 21 اردیبهشت ماه سال 1379 به تصویب رسید. این برنامه مشتمل بر 7 محور (خودروهای نو- خودروهای مستعمل-حمل و نقل عمومی- سوخت-معاینه فنی- مدیریت ترافیک و آموزش همگانی و مشارکت مردمی) و صرفاٌ جهت شهر تهران مصوب گردیده بود. البته بعدها دو محور پایش سلامت و محیط زیست و کنترل منابع ثابت به محورهای پیشین افزوده شد ولی مصوب نشد. 

 تصویب نامه اخیر هیئت دولت با توجه به گستره ابعاد آلودگی هوا این بار 8 کلانشهر کشور را شامل گردیده و برنامه اجرایی برای تقلیل آلودگی ها در شهرهای بزرگ درگیر با معضل آلودگی هوا در دو سطح ملی و استانی ارائه می دهد. جلوگیری از تردد خودروهای مستعمل ، استاندارد های سوخت و استانداردهای خودروهای تولیدی و وارداتی ، موضوع فضای سبز شهرها ( که در برنامه ی پیشین مغفول مانده بود) ، معاینه فنی خودروها ، حمل و نقل عمومی ، جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله موارد حائز اهمیت این مصوبه هست. ذکر برخی مشکلات زیست محیطی حاد در کلانشهرهای کشوردر بندهای مصوبه نظیر تامین سوخت مناسب جهت فعالیت نیروگاه ها ( و از جمله نیروگاه منتظر قائم کرج) با اولویت تصریح شده و همچنین ممنوعیت ایجاد صنایع در خارج از شهرک های صنعتی تا شعاع 30 کیلومتری شهرهای مشمول ( و عدم ذکر شعاع 120 کیلومتری برای شهرهای تهران و کرج؟) نیز قابل تامل می باشد.

در هر حال امیدواریم این برنامه در چارچوب محورهای پیش بینی شده و در ظرف زمانی مقررخود اجرایی شده و موجبات کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور را فراهم آورد.

هیئت وزیران در جلسه مورخ 4/10/1390 بنا به پیشنهاد شماره 317-1 مورخ 14/1/1390 سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران « برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور» را به شرح زیر تصویب نمود:

برنامه کاهش آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور

به منظور کاهش آلودگی هوا در شهرهای تهران ، اهواز ، اراک ، تبریز ، مشهد ، شیراز ، کرج و اصفهان ، دستگاههای ذیربط موظفند نسبت به اجرا و رعایت احکام این برنامه در محدوده و حریم شهرهای یاد شده اقدام نمایند.

1-    نیروی انتظامی موظف است از ابتدای تیرماه سال 1391 از تردد وسایل نقلیه با سن بیش از میزان مندرج در جدول زیر ( بر حسب سال) جلوگیری به عمل آورد:

نوع وسیله نقلیه                                 سن وسیله نقلیه

سواری شخصی                                          20

وانت                                                        15

تاکسی                                                      10

مینی بوس                                                 10

میدی بوس                                                 12

اتوبوس شهری                                            8

اتوبوس برون شهری                                    12

کامیون و کشنده                                          20

موتور سیکلت                                             8

تبصره – خودروهای تاریخی( کلاسیک) موضوع تصویب نامه شماره 27001/44398 مورخ 8/2/1389 هیئت وزیران از شمول این بند مستثنی می باشند.

2-    آزمون صحت کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و برچسب معاینه فنی از ابتدای سال 1391 اجباری است.

تبصره 1- وزارت صنعت ، معدن و تجارت مکلف است از ابتدای سال 1391 کاتالیست کانورتور و کربن کنیستر مورد نیاز در مراکز خدمات بعد از فروش جهت تعویض را تامین نماید.

تبصره 2- سازمان حفاظت محیط زیست موظف است ضمن نظارت مستقیم بر اجرای این بند ، اقدامات لازم را برای برخورد قانونی با رانندگان و تعمیرگاههایی که نسبت به حذف و یا از کار انداختن کاتالیست کانورتور و کربن کنیسنتر اقدام می کنند، انجام دهد.

3-    سهم حمل و نقل عمومی در شهرهای موضوع این تصویب نامه تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ، باید حداقل سالی پنج درصد (5%) نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد. مسئولیت اجرای این بند بر عهده وزارت کشور با همکاری شهرداریها می باشد.

4-    وزارت کشور( سازمان شهرداریها و دهیاریها ) مکلف است با مشارکت و همکاری شهرداری ها برنامه زمانبندی اجرای ماده (33) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی-مصوب 1389- در مورد ساماندهی معابر و تسهیل عبور ومرور عابران پیاده و دوچرخه سواران را تنظیم و پیگیری لازم برای تحقق آن را به عمل آورد.

5-    شهرداری ها مکلفند در اجرای ماده (3) قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی-مصوب 1350- ، نسبت به نصب دوربین های نظارت تصویری دیجیتالی جهت کنترل کامل مبادی ورودی طرح ترافیک و همچنین نصب تابلوی الکترونیکی مسیریاب شهری و وضعیت ترافیکی در معابر اصلی حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه اقدام نمایند.

6-    شماره گذاری خودروهای وارداتی و تولید داخلی به استثنای خودروهای دوگانه سوز تولید داخلی ، از ابتدای سال 1392 و خودروهای دوگانه سوز تولید داخلی از ابتدای سال 1393 صرفاٌ در صورت کسب استاندارد جهانی EURO IV)) مجاز خواهد بود و نیروی انتظامی مکلف است از شماره گذاری خودروهای با استاندارد پایین تر از استاندارد یاد شده خودداری نماید.

تبصره1 - وزارت صنعت ، معدن و تجارت موظف است از ابتدای سال 1391 خودروهای تولید داخلی را به تدریج بر اساس برنامه ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست که با مشارکت آن وزارت تهیه و ارائه می شود ، منطبق با استاندارد جهانی EURO IV)) به بازار عرضه نماید.

تبصره 2- استاندارد موضوع این بند از ابتدای سال 1394 برای تمام خودروها به EURO V)) ارتقا می یابد.

تبصره 3- تولید و واردات موتور سیکلت از تاریخ 1/7/1391 منطبق با استاندارد EURO III)) می باشد.

7-    سوخت مورد نیاز خودروهای سبک و سنگین از تاریخ 1/1/1391 منطبق با استاندارد جهانی EURO IV)) و از تاریخ 1/1/1392 منطبق با استاندارد جهانی EURO V) ) عرضه می شود. مسئولیت اجرای این بند بر عهده وزارت نفت می باشد.

8-    به منظور کاهش مسافت سفر و زمان انتظار خودروها برای سوختگیری، وزارتخانه های نفت و کشور مکلفند با همکاری شهرداری ها تسهیلات لازم جهت تبدیل جایگاه های تک منظوره به دو منظوره سوخت ( بنزین-گاز) با فضای مناسب و قابلیت عرضه همزمان بنزین و گاز مطابق با سبد سوخت کشور و نیز استقرار جایگاه های سوخت کوچک و سیار در مکان های مناسب را در طول برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران فراهم نمایند.

تبصره- وزارت نفت مکلف است تجهیزات جایگاه های CNG ظرفیت متوسط و با قابلیت نصب در فضاهای کوچک را با رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم فراهم آورد.

9-    وزارت نفت مکلف است از ابتدای سال 1391 اقدامات مورد نیاز جهت جلوگیری کامل از انتشاربخار بنزین در مراحل مختلف نگهداری ، توزیع و نیز جایگاه های سوخت و نازل سوخت گیری خودروها را اجرا نماید.

10-سهم خودروهای کم مصرف و موتورسیکلت های برقی در هر دو شبکه تولید داخلی و وارداتی تا پایان برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران باید سالانه حداقل (3%) نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد.مسئولیت اجرای این بند بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجارت می باشد.

11- به منظور جایگزینی انرژی های فسیلی با انرژی های نو و تجدیدپذیر در کلیه اماکن شهری ، وزارت کشور ( سازمان شهرداریها و دهیاریها ) مکلف است با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست ، سازوکارهای اجرایی و تشویقی لازم را ظرف مدت 3 ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه تهیه و اجرا نماید.

12- سرانه فضای سبز شهری تا پایان برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران باید سالانه یک متر افزایش یابد. مسئولیت اجرای این بند بر عهده وزارت کشور با همکاری شهرداری ها می باشد.

تبصره – وزارت نیرو موظف است آب خام مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز شهری را تامین نماید.

13- به منظور توسعه فضای سبز جنگلی در حریم شهرها ، ادارات کل منابع طبیعی و جنگلها ، مراتع و آبخیزداری مکلفند با هماهنگی سازمانهای راه و شهرسازی استانها نسبت به کاشت گونه های گیاهی مناسب بر اساس ظرفیت های موجود هر استان اقدام نمایند.

14-ایجاد صنایع در خارج از شهرک های صنعتی در شهرهای تبریز ، شیراز ، اهواز ، اراک و مشهد تا شعاع 30 کیلومتری ممنوع است.

15-  فرایندهای احتراقی تمام کارخانه ها ، کارگاهها و واحدهای تولیدی مستقر در محدوده و حریم شهرها از ابتدای سال 1392 باید با انرژی های تجدیدپذیر یا گاز انجام شود . وزارت صنعت ، معدن و تجارت مسئول اجرای این بند است.

تبصره 1 – وزارتخانه های نیرو و نفت مکلفند نسبت به تامین انرژی یا گاز مورد نیاز اقدام نمایند.

تبصره 2- وزارت صنعت ، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به نحوی برنامه ریزی نماید که تمام واحدهای صنعتی آلاینده موجود در محدوده و حریم شهرها حداکثر تا پایان شهریور سال 1391 به سیستم های کنترل آلودگی و سیستم های پایش بر خط (ON LINE) مجهز شوند.

تبصره 3- واحدهای آلاینده باقیمانده با اولویت کوره های سنتی آجر ، گچ ، آهک و سنگبری ها  باید تا پایان سال سوم برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به خارج از حریم شهرها منتقل شوند. مسئولیت اجرای این تبصره بر عهده سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانها با همکاری استانداری ها و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها می باشد.

16-وزارتخانه های نفت و نیرو مکلفند نسبت به تامین سوخت گاز نیروگاهها با اولویت نیروگاههای شازند اراک ، اسلام آباد و شهید منتظری اصفهان و شهید منتظر قائم کرج اقدام نمایند.

تبصره – وزارت نیرو مکلف است با تسریع در احداث نیروگاههای برق تجدید پذیر از فعالیت اجباری نیروگاههای یاد شده با سوخت مازوت جلوگیری نموده و همزمان نسبت به نصب تجهیزات کاهش دهنده آلاینده های زیست محیطی در آنها اقدام نماید.

17- موتورخانه تمام ساختمانهای اداری و تجاری باید تا پایان سال 1392 به سیتم های هوشمند انرژی تجهیز شوند. مسئولیت اجرای این بند بر عهده وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های نفت ، نیرو شهرداری ها می باشد.

18-به منظور ارتقای سامانه مدیریت کیفیت هوا ، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با با همکاری وزارتخانه های تخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات ، راه و شهرسازی ( سازمان هواشناسی) ، کشور و شهرداری ها نسبت به افزایش تعداد ایستگاههای سنجش آلودگی هوا ، ایجاد سامانه پایش بر خط (ON-LINE) ، ارتقای سطح نرم افزارها ، مدل سازی آلودگی هوا و تامین بسترهای مخابراتی مورد نیاز اقدام نماید.

تبصره – سازمان هواشناسی موظف است با ارتقاء سامانه های پایش ، پیش بینی و هشدار نسبت به اطلاع رسانی بهنگام پدیده های جوی و آلودگی هوا اقدام نماید.

19- در صورت قرارگرفتن وضعیت هوا در شرایط هشدار وزارت نیرو موظف است با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به بارورکردن ابرها و نیز استفاده از سایر فناوری های مناسب اقدام نماید.

20-سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای مسئول حسب مورد نسبت به تولید و پخش برنامه های آموزشی مرتبط با احکام این تصویب نامه اقدام نماید.

21- نظارت بر حسن اجرای این تصویب نامه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست می باشد. سازمان یاد شده مکلف است هر شش ماه یک بار گزارش مربوط را به هیئت وزیران ارائه نماید.

22- برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران موضوع تصویب نامه شماره 161104 مورخ 21/2/1379 لغو می گردد.

 

نوشته شده توسط شینا انصاری در ساعت 19:22 | لینک  |